Kataja - Kotkavuori

KESKUSTELUA RIIMUISTA.

Tämä on kahden kirjailijan, Ensio Katajan ja Tapio Kotkavuoren, yhteinen foorumi, joka käsittelee riimuja. Lukijat voivat osallistua käytyyn keskusteluun antamalla palautetta.

sunnuntaina, huhtikuuta 16, 2006

Kohtalon riimu


Noppakuppi on aina peliä ja naurua/ylevien kesken,/siellä missä soturit istuvat/olutsalissa,/onnellisina yhdessä. (Englantilainen riimuruno)

Perthro on vanhemman futharkin oikea kohtalon riimu (Ralph Blumin epäautenttisen "tyhjän riimun" voi siis surutta heittää menemään...). Perthro tuo myös esiin germaanisten heimojen keskuudessa vallinneen intohimon - jopa pakkomielteen - kaikenlaisiin uhkapeleihin. Perthron symboleita ovat noppakuppi tai vaikkapa riimupussi, mutta P-riimun muoto ilmentää myyttisellä tasollaan Wyrdin, kohtalon, kaivoa. Tätä pyhää kaivoa kuvataan Eddan Gylfaginning-runossa joka kertoo myös kohtalon kutojattarista, kolmesta nornasta, jotka tunnetaan nimillä Urdhr, Verdhandi ja Skuld. Germaanisessa myytissä he muovaavat kaiken aikaa tapahtumien verkostoa.

Initiatorisen riimutyön perspektiivistä katsottuna nornilla on paikkansa minuudessamme.
Urdhr heijastelee niitä minuuden alueita, jotka olemme syystä tai toisesta jättäneet jälkeemme sekä asioita, jotka ovat tehneet meistä sen, mitä nyt olemme. Tällä tasolla ilmentyy myös koko menneisyys. Urdhrin tason asioita on usein vaikea enää muuttaa. Verdhandi puolestaan kuvastaa nykyisyyttä ja aktiivisia minuuden alueita; kaikkea sitä mitä olemme ja ilmennämme tässä ja nyt. Skuld heijastelee niitä mahdollisuuksia, kaikkea sitä potentiaalia, joka meissä on ja joka voi todellistua myöhemmin seurauksena tämän hetken töistämme ja teoistamme. Skuld kuvaa myös niitä prosesseja, joihin voimme vaikuttaa, mikäli pystymme merkittävässä määrin huomioimaan mutkikasta syiden ja seurausten ketjua. Urdhrin ja Verdhandin prosessien kautta Skuld, "tuntematon tulevaisuus" voi saada konkreettisen muotonsa. Samoin voivat paljastua vielä tähän asti latentteina ja kätkeytyneinä olevat minuutemme ominaisuudet.

Perthro kuvastaa riimun nostamista (myös sitä "avautumista Salaisuudelle", mistä filosofi Martin Heidegger on kirjoittanut). Perthro on kaiken elämän, kuoleman ja uudelleenilmentymisen kolmivaiheisen prosessin riimu. P-riimun voima ilmenee elämässämme usein myös synkronisiteetin, "merkityksellisten sattumien", muodossa.
Synkronisiteetti on mm. psykologi Carl Jungin käyttämä termi, jolla hän selitti sitä, miten mikrokosmos (subjektiivinen universumi) ja makrokosmos (objektiivinen universumi) ovat keskinäisessä vastaavuussuhteessa.

Perthron salaisuutta ymmärtääkseen, riimutyön tekijä voi tutkia erilaisia pelejä, niiden strategioita ja niiden taustoja. On myös syytä pohtia, mitä "pelejä" me elämässämme ja ihmissuhteissamme pelaamme, kenen kanssa ja miksi? Mitä opimme niistä, mistä ne ovat saaneet alkunsa ja mihin ne johtavat? Riimuneuvonpidossa nostettu P-riimu saattaa kehottaa meitä toden teolla testaamaan itseämme, "laittamaan itsemme likoon", ottamaan vastaan uusia haasteita, vaikka vain sen takia, että näemme, selviämmekö niistä. Germaanisten heimojen historiaan perehtyvä tulee huomaamaan, että perthro onkin kaikkein selkeimmin germaanista mielenlaatua ilmentävä riimu.

Kertoisitko, Tapio, mitä sinä ajattelet Perthro-riimusta, kohtalon käsitteestä sekä Urdhrista,Verdhandista ja Skuldista suhteessa riimuneuvonpitoon?

- Ensio Kataja