Kataja - Kotkavuori

KESKUSTELUA RIIMUISTA.

Tämä on kahden kirjailijan, Ensio Katajan ja Tapio Kotkavuoren, yhteinen foorumi, joka käsittelee riimuja. Lukijat voivat osallistua käytyyn keskusteluun antamalla palautetta.

torstaina, joulukuuta 22, 2005

Kenaz ja luovuus


Hyviä huomioita jälleen, Ensio.

Kysyit ajatuksiani kenazista ja luovuudesta.

Eräs hyödyllinen tapa tarkastella riimuja, on miettiä, miten ne ovat suhteessa niitä lähellä oleviin riimuihin aettirissa. Jos kärjistää, voi sanoa, että raidhoon sen eräässä epätäydellisessä muodossaan voi liittää yliälyköt, joiden elämässä on kyllä täsmällisyyttä, itsekuria, ja tasaisesti elämän projekteja eteenpäin vievää ”rytmiä”. Mutta intohimo, luovuuden palo, merkityksellisyyden kokeminen, mysteerin ja magian kokeminen, voi olla heillä aika vähissä. Pahimmillaan tämä voi johtaa umpikujanomaiseen eksistentialistiseen ahdistukseen, La nauséen.

Kenaz on helppo liittää taiteilijoihin. Luovuus, intohimo, spontaanius. Merkityksien joskus niin pakottava ja sielua repivä palo. Tarve ilmentää itseään. Aivan holtittomana kenaz ilmenee taiteilijoissa, jotka ovat intohimonsa holtittomasti vietävinä, onnistuen parhaimmillaan luomaan myös jotain suurta, mutta eläen täysin irrationaalista, suunnittelematonta ja itsetuhoisaakin elämää. Kehnoimmillaan kenaz ainoastaan polttaa heidät karrelle, ilman taiteellisia virstanpylväitä. Jos tähän liittyy vielä huonoa raidhoa, umpikujanomaista eksistentialistista ahdistusta, ratsastetaan soihtu kädessä ruutivarastoon tai psykiatriselle osastolle.

Pienenä ajatustyönä voi tarkkailla, millä tavalla nämä edellämainitut puolet ilmenevät ajassamme vaikkapa taiteen tai tiedeuskon piirissä.

Vitki, maagikko, tarvitsee sekä intohimoa että täsmällisyyttä. Mahdollisuutta spontaanisuudelle ja suprarationaalisen inspiroivalle kosketukselle, mutta myös järkevää kontekstia, älykkäästi valittuja raameja, joilla tämä luovuuden tuli suunnataan maailmankaikkeuteen hedelmällisellä tavalla. Fehu –ja uruz-riimuja voi miettiä tässä yhteydessä myös. Ilman uruzin suuntaa fehun energia saattaa levitä hallitsemattomasti ympäriinsä tai patoutua ja sitä kautta polttaa kantajaansa.

Kun nämä puolet, kärjistäen ilmaistuna äly ja tunne, saavuttavat toimivan dynaamisen kokonaisuuden, myös tietoisuuden kipinä pääsee mysteerissään avautumaan optimaalisesti maagikolle. Sen suhteen voi tähän väliin kerratakin ansuzin mysteeriä, joka seuraavaksi käsiteltävän gebon kautta ikäänkuin uudelleenilmenee seuraavassa potenssissaan ensimmäisen aettirin maagisessa formulassa.

- Tapio Kotkavuori